Kör snyggt
Att köra i grupp
Personer som känner varandra och har kört tillsammans tidigare har oftast inga större problem med att köra tillsammans i grupp. Däremot kan körning i en större grupp med ”okända” ibland vara lite knepigt.
Grundregeln är att ALLA ställer upp på de villkor som anges och gäller för gruppkörning och de instruktioner som ges innan start. När du kör i grupp är du underordnad ”gruppen” och får inte ta ”egna initiativ” som kan äventyra körningen och övriga deltagare.
Instruktioner för motorcyklister vid körning i grupp hittar du längre med på sidan
Till sist…
Hojåkning i grupp är kul och trevligt tillsammans med hojkamrater vid fika och matraster. Denna information ger tips på saker att tänka på så att turen blir så trevlig och säker som möjligt för alla som deltar.
Placering i gruppen
Före avfärd ställer man upp och väljer den position man önskar. Denna placering behåller man under hela körningen. Vid stopp återtar man samma position man tidigare haft och behåller den tills körningen avslutas.
Rätt spår
Vi kör i “zick-zack” mönster, d.v.s. första MC:n ligger till vänster i körfältet, nästa till höger o.s.v. Det ger samtliga bra sikt, både framåt och bakåt, samt bättre manöverutrymme. I kurvor väljer du givetvis eget spår och utökar avståndet till framförvarande. I t.ex. en kurva med begränsad sikt kan problem uppstå mycket snabbt.
Håll avståndet
Vid körning i grupp måste avståndet till framförvarande hoj vara betryggande och ge goda marginaler. Det vanligaste förekommande felet vid gruppkörning är för korta avstånd till framförvarande, vilket äventyrar säkerheten.
Använd backspeglarna
Håll koll på vad som händer bakom dig. Det kan finnas upphinnande fordon som vill köra om. Du ska ha syn-kontakt med bakomvarande hoj. Om denne sackar efter eller försvinner – slå av på tempot och stanna till om hojen bakom dig inte dyker upp. Till slut stannar även första hojen (RC). Stå kvar på din plats, första hojen (RC) är den som åker tillbaka och kollar vad som hänt.
Använd dina blinkers
Vid omkörning av övriga fordon så blinkar RC före omkörning och gör sin omkörning. När RC har kört om så lämnas tillräckligt stor lucka så att samtliga i gruppen kan gå tillbaka in i filen bakom RC och framför omkört fordon. Alla förare har ett eget ansvar för att omkörningen går rätt till. Gå inte ut i omkörningsfilen för tidigt och hindra bakomvarande trafik. Vänta tills du kommer ikapp det fordon som skall köras om.
Om du som förare blir av med den framför dig så kan du fortsätta att köra rakt fram. Så länge du inte ser någon som har stannat vid korsning/rondell för att invänta dig, så är det rakt fram som gäller.
Lucka uppstår i vänster spår
Alla hojar i vänster spår blinkar för omkörning och förflyttar sig hela vägen, ett snäpp framåt i ledet. På detta sätt blir det en (enligt trafik-reglerna) laglig omkörning på vänster sida.
Lucka uppstår i höger spår
Den hoj som ligger närmast luckan i vänster spår, blinkar och faller in i luckan åt höger.
Alla hojar i vänster spår blinkar för omkörning och förflyttar sig hela vägen, ett snäpp framåt i ledet. På detta sätt blir det en (enligt trafik-reglerna) laglig omkörning på vänster sida.
Handsignaler
För att kommunicera under körning finns ett antal handsignaler man kan använda, dessa hittar du i dokumentet Handsignaler.
Tankning
Se alltid till att du har full tank när du börjar åkningen. När någon behöver tanka så tankar alla. Detta för att undvika onödiga stopp om någon helt plötsligt får slut på bensin.
Personligt ansvar
Det finns dolda faror med att köra i grupp. Bara för att den som ligger framför kör på ett visst sätt innebär inte att du ska göra likadant. Vad som än händer framför dig undantar dig inte från att göra dina egna bedömningar om hastighet, spårval och inbromsningar. Speciellt gäller detta vid smala kurviga vägar. Du tar kurvan efter din egen förmåga. Ju längre bak i en kortege du kör desto större risk är det att du måste köra snabbare i vissa partier än de som ligger främst. Är du inte beredd att göra detta eller känner dig osäker ska du ligga nära ledaren för där är hastigheten jämnast.
När man har haft ett stopp för fika, tankning etc är det viktigt att ledaren får signaler om att alla är startklara. Det är inte speciellt kamratligt att sticka iväg utan att alla är med. Detta underlättas av att sista hojen har uppsikt framåt och meddelar ledaren med en vinkning när alla är klara. Ledaren ska meddela alla när det är fem minuter kvar till avfärd så att alla har en chans att bli klara samtidigt, så slipper många vänta på få. Det är trevligare.
Om vi stannar för att tanka bör du också tanka så alla kommer i fas med varandra. Vad gör det om bensintanken inte är alldeles tom?
Om du avviker från gruppen
Säg till om du tänker avvika från gruppen!
RC ska meddelas innan du av någon anledning avviker eller åker hem. Annars kanske man börjar leta efter dig och blir oroliga över att något har hänt.